пʼятниця, 26 лютого 2016 р.

Політика є концентроване вираження економіки — і навпаки.


“Політика є концентроване вираження економіки” сказав колись В.І.Ленін.

Найкраще тлумачення цього афоризму у нинішній Верховній Раді знає, мабуть, палкий борець з коаліційним урядом нардеп Ю.Луценко. Все-таки колишній Голова Спілки молодих соціалістів.


Сучасна Україна наочно ілюструє, як жалюгідний економічний стан породжує жалюгідні політичні ігри. Напівсоціалістичний економічний устрій породжує політиків без чіткої політичної позиції. Жадібність, безпринципність, недовіра до партнерів, нездатність прорахувати розвиток подій хоч на два кроки - це про нашу політику чи про нашу економіку?

Втім, цей текст не про теорію. Про два епізоди із життя малого і середнього бізнесу.

День невдалої спроби відставки прем’єра А.Яценюка став першим із трьох днів стояння однієї фури на Київській регіональній митниці. Привід стандартний для усіх періодів падіння цін на нафту - рано чи пізно, дешевшає і хімічна сировина, яку з неї виробляють. Попередня партія цього товару приходила у листопаді, коли нафта була дорожчою на 30%, відповідно поменшала ціна у лютому. Але наші митники, незалежно від віку і кількості зірок на погонах, вперто не сприймають цей зв’язок і, всупереч законодавству, не вірять документам компаній- виробників, навіть європейських.

ICIS, Platts, Bloomberg і інші, знані у світі, провайдери бізнес-інформації для наших митників не авторитет, вітчизняний Держзовнішьінформ теж під підозрою. Тим не менш, зазвичай у подібних випадках протягом одного дня їх сумніви вдавалось розвіяти - ні, не так, як ви подумали. Наша компанія хабарів ніколи не давала, а митники останні два роки і не натякають. Вистачало листа від материнської компанії (уявляю, як німці, голандці, французи дивуються - що їм в Україні не ясно? В інвойсах же ціни написані?), інколи - ще й скріншоту графіку змін цін на нафту з сайту, наприклад, ICIS.

Але цього разу “щось пішло не так”.

До листа і скріншоту попросили ще пару скріншотів, ще з яких-небудь сайтів, потім ще й калькуляцію собівартості. Уявляєте, як отримати калькуляцію собівартості від однієї з найбільших у світі хімічної компанії, з більш ніж сторічною історією, яка працює у майже двохстах країнах світу? У офісах якої Україна відома не за рекордними обсягами продажів, а як країна з рівнем небезпеки “2” (у Сомалі - “1”), тому для відрядження потрібні особливо поважні причини і купа погоджень? Розкрити комерційну таємницю на виконання усного побажання митного клерка з бульвару Лепсе, 8А?

Причина дуже проста - під час будь-яких ознак нестабільності у владі український чиновник впадає у ступор. Він намагається зробити все, щоби не робити нічого - що і підтвердив наш митний брокер. За його словами, головними темами розмов митників у ці дні було - кого поставлять тепер? Будуть скорочувати чи розширювати? Нагороджувати чи карати?

Наприкінці третього дня, замість уже звичних трьох-чотирьох годин, фура нарешті виїхала з митниці. Ну, понервували трохи кілька підпріємців; замість поїхати у відрядження на випробування один менеджер два дні гасав по нетрях Інтернету, у пошуках підтверджень, що ціни падають у всьому світі; фура замість везти наступний вантаж - стояла. За бажання, можна обрахувати, скільки не отримав бюджет унаслідок часткового гальмування на три дні кількох бізнесів - хоча, на тлі великих політичних баталій щирих поборників розвитку української економіки це будуть, звичайно, копійки.

А увечері п’ятниці знайомий приватний підприємець, який виробляє обладнання, розказав, що обидва проекти, які він нещодавно розпочав, замовники призупинили. “Поки не стане зрозуміло, що відбувається”.

Тепер у нього, людини аполітичної, з’явився час на дослідження зв’язку політики і економіки.

Я порадив йому звертатись напряму до Юрія Віталійовича.